Jak dbać o stary samochód, czyli przydatne rady nie tylko dla miłośników Audi A3 rocznik 1999
Po polskich drogach ciągle jeździ sporo naprawdę starych samochodów. Można powiedzieć, że 10 czy 12-letnie samochody to w naszych warunkach jeszcze „młodziaki”, które najchętniej nabywane są na rynku. Dlatego po drogach jeździ sporo dwudziestoletnich pojazdów czy nawet starszych, zwłaszcza niemieckich. Dobrze utrzymany samochód może przejść wszystkie kontrole techniczne i nadal być użytkowany. Zatem pozostaje kwestią zasadniczą, jak dbać o stare auto? Poznajcie nasze rady nie tylko dla miłośników Audi A3 rocznik 1999.
Regularne przeglądy i wymiana zużytych podzespołów
Należy zacząć od podstaw. Jeśli posiada się samochód dwudziestoletni, to jego coroczny przegląd jest absolutnie obowiązkowy. Warto robić go dwa razy do roku, choćby przy okazji wymiany opon z letnich na zimowe czy odwrotnie. Oczywiście taki przegląd będzie potrzebny również kiedy wybierasz się w dalszą trasę, wszak nie możesz pozwolić sobie na to, by Twoje Audi A3 rocznik 99 odmówiło posłuszeństwa. Oczywiście w przypadku takiego samochodu, jak i innych modeli z silnikiem diesla ważne jest szczególne dbanie o jednostkę napędową, a szczególnie elementy układu wtryskowego. Trzeba pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego. Dotyczy to również samochodów z silnikami innego typu. Trzeba pilnować terminu wymiany paska bądź łańcucha rozrządu. W przypadku tego pierwszego wymiany dokonuje się zwykle po 60-120 tys. km, a łańcuch należy wymieniać co 300 tys. km. Konieczna może być również regulacja luzu zaworowego. Wymiany może wymagać oczywiście wał korbowy, uszczelniacze wałka rozrządu, rolki prowadzące, śruby, czy nakrętki. Wszystkie te elementy jak wiadomo z czasem ulegają zużyciu. Podobnie rzecz ma się z układem hamulcowym i kierowniczym. Znacznie częściej należy wymieniać klocki hamulcowe. Przy dynamicznej jeździe nawet co 10-20 tys. km, a przy spokojnej co 30-50 tys. km. Tarcze wymagają rzadszej wymiany, zwykle co 60-90 tys. km, zatem co drugą czy też co trzecią wymianę klocków. Oczywiście trzeba regularnie, co dwa lata wymieniać płyn hamulcowy. Amortyzatory, sworznie, drążki kierownicze czy tuleje wahaczy także nie są niezniszczalne. Płyn chłodniczy trzeba wymieniać maksymalnie co 5 lat.
Wymiana tapicerki lub kupno pokrowców może być koniecznością
Kiedy już kwestie techniczne mamy za sobą możemy zajrzeć do wnętrza naszego „dwudziestolatka”. Tapicerka jak wiadomo z czasem się zużywa, dlatego konieczna może być jej wymiana. Oczywiście można również zdecydować się na pokrowce. Takie rozwiązanie niewątpliwie jest tańsze, a sprawi, że samochód wewnątrz odzyska swój blask. Wcześniej warto zająć się praniem tapicerki, a więc użyć specjalnego odkurzacza piorącego. Już to może znacząco pomóc odświeżyć „staruszka”. Warto również zadbać o wszystkie elementy plastikowe, których na desce rozdzielczej i wewnątrz jest niemało. Znajdziemy dedykowane środki, dzięki którym cały środek będzie lśnił czystością. Ale co z podwoziem?
Koniecznie dbaj o podwozie Twojego samochodu
Najbardziej wiek samochodu widoczny jest kiedy zostanie podniesiony na podnośniku samochodowym lub umieszczony na kanale. Wtedy można przyjrzeć się jak wygląda podwozie. Jeśli właściciel nie dbał o nie regularnie, to stary samochód bez wątpienia będzie korodował. Żwir, kamyki, woda, błoto, piasek, sól – wszystko to wpływa na stan podwozia. Dlatego warto zaopatrzyć się w środek do konserwacji podwozia i dbać o nie regularnie. Wygodny preparat z pistoletem pozwoli dotrzeć we wszystkie potrzebne miejsca. Oczywiście trzeba dysponować dobrym podnośnikiem do samochodu lub kanałem. Warto wiedzieć, że środek do konserwacji podwozia nie tylko zabezpiecza przed korozją, ale również hałasem, gdyż tłumi szum opon czy uderzenia żwiru i piasku leżącego na drodze. Oczywiście jeśli rdza już się pojawiła trzeba najpierw usunąć ją drucianą szczotką, a później zastosować preparat zwalczający rdzę.
Garażowanie ma znaczenie, podobnie jak regularne czyszczenie i sprawdzanie stanu akumulatora
Wiemy już o co należy dbać, jak pielęgnować podwozie i wnętrze samochodu. Trzeba jeszcze pochylić się nad garażowaniem. Co z tego, że samochód jest stary, tym bardziej trzeba chronić go przed czynnikami zewnętrznymi. Nie można również zapominać o regularnym czyszczeniu karoserii. W starych samochodach trzeba również sprawdzać stan akumulatora. Gdy osiągnie 50 procent pojemności czeka nas wymiana. Na konieczność wymiany często wskazuje kolor wskaźnika, a dotyczy to modeli bezobsługowych.
Niewątpliwie samochody dwudziestoletnie ciągle cieszą się powodzeniem. Nic w tym dziwnego mogą być jeszcze całkiem sprawne, jeśli odpowiednio się o nie dba. Nie są tak naszpikowane elektroniką, jak nowoczesne modele w związku z czym paradoksalnie mogą być mniej awaryjne.