Banner blindness

Banner blindness

Wiele przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że tradycyjny marketing nie przynosi pożądanych rezultatów. Choć sprawdzone metody nadal mają swoich zwolenników, to niestety większość konsumentów nie zwraca uwagi na dotychczasowe formy promocji. Stały się one elementem ich codzienności, przez co są dla nich czymś naturalnym, a nie przedmiotem czy wydarzeniem, któremu warto poświęcić czas.

Szczególnym problemem dla osób tworzących strategie marketingowe stało się zjawisko banner blindness, którego cechą charakterystyczną jest ignorowanie elementów wizualnych przez użytkowników Internetu. W związku z tym specjaliści poszukują i testują nowe rozwiązania, które mają szansę zostać zauważone przez konsumentów, a następnie doprowadzić do wzrostu sprzedaży. Niestety część z nich zdaje się zatracać w pogoni za klientem, zapominając jednocześnie o aspektach etycznych i moralnych, które również obowiązują w sferze reklamy. Co więcej, niektóre działania marketingowe zdają się przekraczać nawet granice prawa.

Banner blindness – które kreacje są narażone?

Wbrew pozorom najbardziej narażonymi reklamami na banner blindness są te kreacje, które są najbardziej widoczne. Mózg człowieka zdążył się bowiem uodpornić na różnego rodzaju elementy perswazji i z tego powodu ignoruje elementy najbardziej kontrastujące z otoczeniem. Szczególnie niekorzystnym działaniem dla reklamodawców jest tworzenie reklam, które nie są spójne z rzeczywistością, w jakiej będą przedstawiane. Na banner blindness narażone są także te reklamy, które nie niosą ze sobą żadnej konkretnej treści oraz nie przekazują użytecznych informacji. Jeśli dodatkowo podane są one w nudnej formie, wówczas możemy być niemalże pewni, że potencjalny konsument nie zwróci na nie najmniejszej uwagi. Co ciekawe, odbiorcy nie rejestrują także krzykliwych oraz agresywnych przekazów. Oczywiście jest spora szansa, że zostaną one zauważone w ten negatywny sposób i dzięki temu staną się popularne. Prawdopodobnie żaden reklamodawca nie chce jednak stać się bohaterem negatywnie nacechowanej dyskusji w przestrzeni publicznej.

Zagrożenia banner blindness

Choć Google w ostatnim czasie robi wszystko, aby zmaksymalizować swoje zyski z wyświetlania reklam w wyszukiwarce oraz sieciach partnerskich, to ten typ przekazu jest również coraz mniej skuteczny. Oczywiście zwraca na siebie dużo większą uwagę niż klasyczne banery reklamowe, jednak nie jest już on tak efektywny jak kilka lat temu. Użytkownicy internetu doskonale bowiem wiedzą, w którym miejscu mogą spodziewać się niechcianych przekazów i automatycznie ignorują te przestrzenie w Internecie oraz na witrynach. Na banner blindness odporne nie są nawet kreacje kontekstowe, które przecież powinny zainteresować odbiorców. Wszak są bowiem skrojone idealnie pod konkretnego konsumenta i bazują na jego potrzebach ściśle określonych przez aktualne algorytmy. Niestety reklamy kontekstowe również z biegiem czasu zaczynają ponosić straty. Z tego względu tak ważne jest, aby współczesna reklama wykorzystywała środki, do których mózg konsumentów jeszcze nie przywykł.

1 comment

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij